Konsten att tala

Jag tänker väldigt mycket. Jag tänker ofta på hur jag skulle förklara vad jag tänker och känner. Men det är så svårt med språk. Ett ord betyder ju inte samma sak för mej som för någon annan. Vissa där emot verkar ha precis samma uppfattning om vart enda ord man använder. Är det det som kallas att vara likasinnade? Men det finns säkert någon som tänker på samma sätt som jag med andra ord... och plötsligt har vi två betydelser av likasinnade.

Jag sa till Ingela på BUP att jag är frustrerad. Det är ingen grundkänsla sa hon. Det är en följdkänsla. Hon sa till mej att förklara det med andra ord. Inlåst och utslängd på samma gång? Jaså sa hon är det din uppfattning av vad frustration är.

Frustration har inga synonymer... Finns det egentligen NÅGOT ord som har en synonym? Och vad är egentligen en följdkänsla. Det är väl inte själva ordet som bestämmer om känslan är där i grunden eller som följd av en annan. Är en känsla som kommer till följd av en händelse också en följdkänsla? Då är väl de enda grundkänslorna i stort sett de instinkter som alla djur har; trötthet, hunger, lust (av alla slag)... aktion=grundkänsla, reaktion=följdkänsla? Och om så är fallet. Vad spelar det för roll om det är en grund eller följdkänsla jag känner.

Jag är oftast sjukt trött när jag går från BUP. Det är väl en del av hennes jobb att förstå hur jag tänker men för att det ska vara möjligt blir jag tvungen att förstå hur hon tänker. Eller kanske bara att tala samma språk som hon. För det verkar jag inte göra just nu.

/Cornelia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0