Andas i kvadrat version 2

Det föregående inlägget inspirerade mej att berätta om hur jag fått lära mig att andas i kvadrat och varför det inte funkar för mej. Det var en av de första metoderna jag fick från BUP för ett och ett haft år sedan ungefär. Jag fick lära mej att använda ett fönster, en tavla eller liknande som form och andas in var annan sida och ut var annan sida, i varje hörn skulle jag räkna till tre och hålla andan.

Att andas i kvadrat ska vara bra både för att man lugnar ned sin andning och för att man har någonting att koncentrera sig på. Det ska vara ångestdämpande men på mej blev det motsatt effekt. Om jag andas i kvadrat när jag får ett ångestanfall är det ungefär som att lägga sig på rygg när någon slår en. Ni vet känslan när man drömmer en mardröm och måste springa för livet men inte lyckas röra benen, så känns det.

Att andas i kvadrat är väldigt likt att meditera med ett rörelsemönster vilket min kusin tyckte att jag kunde testa.
Men det senaste tipset jag fått av min psykolog är att absolut inte sitta stilla eller meditera när jag får ångest utan göra någonting drastiskt. Hon har helt rätt i det. Ibland brukar det till exempel funka att lyssna på riktigt hög musik och en höst gick jag alltid ut och sprang så fort jag fick ångest (det funkar tyvärr inte längre då ångesten kommer utan förvarning och gör att jag knappt orkar ta mej framåt).

Vad tycker ni? Funkar det för er?

/Cornelia


Kommentarer
Postat av: Randig

För mig funkar det tyvärr inte.
Ångesten blir bara värre då.

Svar: Skulle vara underbart om det var så enkelt men, men...
/ Cornelia
dropsintheocean.blogg.se

2013-07-28 @ 22:37:55
URL: http://www.thiswillnotdo.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0